جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 5:34:12 AM
اقتصادنامه بررسی می کند: سونامی سوء مدیریت بر سر جزیره

کمتر از ۴ ماه مانده به برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر، جزیره کیش در فاصله ۲۷۵ کیلومتری دوحه نه تنها برای چنین رخداد بین المللی ای آماده نشده بلکه در مقایسه با سال های پیشین نیز بی رونق و خالی از گردشگر است.
"کیش" مات

این در حالی است که سعید محمد، سال گذشته در گفت و گو با اقتصادنامه از برنامه ریزی کامل شورای عالی مناطق آزاد برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در قشم و کیش برای پذیرش مسافران جام جهانی خبر داده بود؛ وعده ای که از ابتدا با شک و تردید ناظران مواجه شد.
گذشت زمان نیز نشان داد علاوه بر فرصت جذب مسافران جام جهانی، جزیره کیش، گردشگران موسمی و سنتی خود را نیز به طور کامل از دست داده چنانکه توقف ورود گردشگر به این جزیره در تابستان سال جاری سبب بروز اعتراض های گسترده سرمایه گذاران، کسبه و کیشوندان شده است.
بر اساس این گزارش، افزایش شدید هزینه سفر، یکی از دلایل اصلی کاهش اقبال عمومی به کیش به شمار می رود که عمدتا به کاهش تعدد و تنوع پروازها و افزایش قیمت بلیت بر می گردد.
در این زمینه پیکان انتقادات، شرکت هواپیمایی کیش ایر را نشانه گرفته است؛ شرکتی که ماهیتا برای تسهیل خدمات پروازی به منطقه آزاد کیش ایجاد شده و امروزه با تعداد زیادی هواپیمای زمینگیر شده و فقط با ۲ هواپیما، مسیرهای پروازی نظیر لاهور و مشهد را جایگزین کرده است.
یک منبع مطلع، با اشاره به ایرادات مصوبه خصوصی سازی کیش ایر معتقد است دست های نامریی و برخی تلاش های پشت پرده با برخی اقدامات موجبات تضعیف این ایرلاین را فراهم کرده اند و نابسامانی اخیر در پروازها نتیجه همین امر است.
از سوی دیگر، با بروز زلزله های پیاپی در کیش به همراه تقارن زمانی جشنواره تابستانی با ایام محرم، کاهش تقاضای سفر، سایر ایرلاین ها را نیز به برقراری پرواز به مناطق پرمسافر چون گرجستان سوق داده است.
در کنار موانع موجود بر سر راه خدمات پروازی، افزایش هزینه اقامت و حمل و نقل در جزیره که از تورم سرزمین اصلی نیز پیشی گرفته است، عملا تیر خلاص را به تقاضای سفر در ایام تابستان زده است. اعمال مالیات بر ارزش افزوده در منطقه آزاد کیش از علل اصلی افزایش هزینه ها محسوب می شود.
به باور کارشناسان حوزه مناطق آزاد، اجرای سیاست مالیات بر ارزش افزوده، لزوم ثبت سفارش واردات و ممنوعیت ورود خودرو و لوازم خانگی و حذف معافیت های ویژه این مناطق، عملا تمامی برتری های کیش نسبت به سرزمین اصلی را از میان برده است مضاف بر انکه با تشدید سخت گیری هایی به مراتب بیشتر از سایر نقاط کشور در زمینه اجرای طرح گشت امنیت اخلاقی در تابستان کل تقاضای سفر گردشگری تقریبا به صفر رسیده است.
این گزارش در خصوص سایر عواملی که منجر به بروز نارضایتی در میان فعالان اقتصادی، کسبه و کیشوندان شده حاکی از آن است که جهش ناگهانی و تامل برانگیز قیمت زمین در کیش تمامی معادلات سرمایه گذاران را طی دو سه سال اخیر بر هم زده است.
کارشناسان، وجود رانت گسترده در واگذاری زمین در منطقه آزاد کیش و تشدید سوداگری در این بخش را عامل جهش غیر قابل توجیه قیمت زمین می دانند. در این راستا کافی است بدانیم قیمت متوسط واحدهای مسکونی طی مدتی اندک بیش از ده برابر افزایش یافته و در عین حال در حال حاضر ۸۰ هزار واحد مسکونی خالی در کیش گزارش شده است.( این رقم مربوط به واحدهای مطلقا خالی است و شامل واحد های مسکونی بعنوان اقامتگاه دوم نمی شود.)
بنا بر این گزارش، عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش در واگذاری زمین به عنوان منبع کسب درآمد و پوشش بودجه در قالب مزایده نقش اساسی را در جهش قیمت زمین و مسکن و اجاره بهای تجاری و مسکونی داشته است.
این ها همه در حالی است که مدیریت ارشد شورای عالی مناطق آزاد در سودای کرسی رفیع تر، گویی این بخش را صرفا یک محل گذار می داند و تلاشی برای بازپس گرفتن جایگاه آن در مراجع سیاستگذاری و تقنینی از خود نشان نمی دهد.
منطقه آزاد کیش هم پس از دوره طولانی که با سرپرست اداره می شد، سردرگم از جابجایی های مدیریتی و بدون هرگونه طرح تحول برای احیای نقش آن، روزهای افول را سپری می کند.
روزهای ابتدایی تابستان بدون رونق جشنواره تابستانی، کنسرت ها و جنگ های شبانه و برنامه های فرهنگی و تفریحی به پایان رسید؛ شاید تنها برنامه ای که در دست خالی مدیریت منطقه ازاد کیش وجود دارد، همان طرحی باشد که چندی پیش به آن اشاره کرد؛ مهدی کشاورز گفته بود: "با برگزاری سوگواره تابستانه به جای جشنواره در ماههای پیش رو می توانیم گردشگر جذب کنیم."



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین